Microsoft Forms : Membuat dan Menganalisis Survey dengan Mudah

Survey atau Tinjauan ialah alat yang berkuasa untuk mengumpul data daripada responden, sama ada untuk tujuan penyelidikan, maklum balas pelanggan atau penilaian prestasi. Dalam dunia digital yang sentiasa berkembang, Microsoft Forms ialah salah satu alat yang paling popular dan mudah digunakan untuk membuat tinjauan dalam talian.

Mengapa Memilih Microsoft Forms ?

Microsoft Forms menawarkan pelbagai ciri yang menjadikan proses mencipta dan menganalisis tinjauan lebih cekap , antaranya adalah :

1.    User Interface yang mesra pengguna

  • Interface Microsoft Forms direka bentuk dengan baik, intuitif, dan mudah difahami, membuatnya sesuai untuk pengguna yang baru bermula tanpa menghadapi peningkatan kompleksitas.

2.    Pelbagai Jenis Soalan

  • Anda boleh mencipta pelbagai jenis soalan dalam tinjauan anda, seperti soalan aneka pilihan, bentuk pendek, berskala, dan lain-lain. Ini membolehkan anda menyesuaikan tinjauan anda mengikut keperluan spesifik anda.

3.    Penyesuaian Ekstensif

  • Microsoft Forms membolehkan anda menyesuaikan reka bentuk tinjauan dengan mudah, termasuk warna dan tema, untuk mencocokkan dengan identiti jenama atau pilihan anda. Ini memberi anda fleksibiliti dalam memberikan pengalaman yang konsisten dengan merek anda.

4.    Fleksibiliti Pengedaran

  • Anda boleh berkongsi tinjauan dengan mudah melalui pelbagai saluran, seperti pautan yang boleh disalin dan disiarkan di tapak web, disertakan dalam e-mel, atau dikongsi secara langsung melalui platform sosial atau pemesejan. Ini memudahkan anda untuk mencapai responden dengan cara yang sesuai dengan audiens sasaran anda.

5.    Analisis Automatik

  • Setelah tinjauan selesai, Microsoft Forms menyediakan alat analisis terbina dalam yang membolehkan anda menganalisis respons responden dengan cepat dan mudah. Ini termasuk maklumat ringkas, grafik, dan statistik yang membantu anda membuat kesimpulan dan membuat keputusan berdasarkan data yang diterima.

Langkah-langkah untuk membuat borang dengan Microsoft Forms

Langkah-langkah untuk berkongsi borang dan kumpul respons


Pilih orang yang anda mahu membalas borang anda

Dalam anak tetingkap Share di bawah Send dan kumpulkan respons , pilih senarai drop down dan pilih daripada siapa anda mahu kumpulkan respons.
  • Anyone can respond - Sesiapa sahaja di dalam atau di luar organisasi anda boleh menyerahkan respons kepada borang atau kuiz anda.
  • Only people in my organization can respond - Hanya orang dalam organisasi anda, yang log masuk dengan akaun kerja atau sekolah, boleh menyerahkan jawapan kepada borang atau kuiz anda.
  • Specific people in my organization can respond - Hanya orang atau kumpulan dalam organisasi anda yang anda tentukan boleh membalas borang anda.




Pilih cara anda ingin meminta responses


Pilih butang Link , dan kemudian klik Salin di sebelah kotak teks yang memaparkan alamat web. Salin dan kemudian tampal pautan unik ini di mana-mana sahaja (cth buku nota kelas kongsi) sasaran anda boleh melihat dan mengkliknya untuk mengakses borang atau kuiz anda.


Pilih butang QR Code , dan kemudian klik butang Muat turun , yang akan memuat turun kod QR anda sebagai fail .png. Masukkan .png di mana-mana anda boleh mengimbasnya dengan pengimbas kod QR, seperti peranti mudah alih, untuk mengakses borang atau kuiz anda.


Pilih butang Embed , dan kemudian klik Salin . Tampalkan kod benam ini ke dalam halaman web, Sway atau dokumen.


Pilih butang Email. Apabila aplikasi e-mel yang ditetapkan anda dibuka, tambahkan alamat e-mel orang yang anda maksudkan borang tersebut. Microsoft Forms menyertakan nota ringkas dalam badan e-mel dan pautan ke borang anda. Anda boleh menyesuaikan mesej e-mel mengikut kehendak anda.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kepentingan Literasi Digital dalam Dunia Moden

9 Gadget Unik yang Wajib Dimiliki pada Tahun 2024

Elak Menjadi Mangsa Penipuan! Cara Beli Barang Online dengan Selamat dan Mudah